dilluns, de març 08, 2004

"¿Que cómo se construyó el comunismo? Lo construyó Stalin con ayuda de los bezprizornys. Millones de huérfanos hambrientos y descalzos deambulaban por los caminos de Rusia. Stalin los encerró en internados. Allí aprendieron a odiar... ¿Qué es el tablero de ajedrez de Stalin? Stalin trasladó a los pueblos de tal manera, los mezcló y los entreveró de tal modo, que ahora no se puede mover a nadie sin tener que mover a otros. Existen treinta y seis conflictos fronterizos, o tal vez más aún."

Citat per Kapuscinski en el seu llibre El imperio. Llibre magnífic i terrible.

També he llegit que els taliban surten del mateix desemparament infantil passat per les escoles coràniques. I els cadells de Hitler, i els de Pol Pot, els nens-soldat a l'Africa... M'han parlat d'un estudi sobre la relació dels nens jueus educats en Kibuts (no sé com s'escriu, exactament), on el pare i la mare eren, si més no, difusos, i el valor suïcida mostrat per aquests nens, ja soldats, en la guerra del sis díes; l'autor és Bettelheim, psicòleg infantil prou reconegut, supervivent jueu dels camps nazis.

La importància de la infància, del caliu familiar, de la identitat col.lectiva. Sentiments amorosos, religiosos (religare).

Conec la cita de Malraux. Ho va copsar de passada, intuïtivament? S'ho va rumiar a fons? No ho sé.
El segle XXI serà religiós o no serà.