dijous, de juliol 29, 2004

De nens

Hi ha els nens. I hi ha la intel.ligència i l'estultícia dels grans sobre els nens.

  1. Freud, a la seva estimada cunyada Mina: "¿Saps per què els diners no ens fan feliços? Perquè en la infància no els necessitem".
  2. Mitterrand, a Elie Wiesel: "La niñez pasa con suma rapidez. Y, además, hay diversas infancias... Cuando miramos a un niño debemos repetirnos que sólo vamos a conocerlo, a él, por espacio de un instante. Porque otro niño va a sucederle en seguida. Siempre estamos viendo a nuestro niño por última vez".
  3. Borges, a un nebot seu: "Si te portás bien, dejaré que pensás en un tigre".

 

Els successius nens que assenyala Mitterrand,  per a Freud,  a tot estirar,  s'aturen als cinc anys; el nen de Borges no hauria de passar dels tres per a  sentir-se realment  premiat amb el pensament d'un tigre. 

Em fascinen aquestes ments remotíssimes que donen voltes a l'entorn del nostre món d'adults i s'entesten a trastocar-lo, seduir-lo, senyorejar-lo; em fascinen i  em neguitegen  fins al punt d'afanyar-me a entendre'ls, avorridament racionalista com sóc, una infància demostrada segons l'ordre geomètric.  Un fracàs d'infància.  Un espai on puc barallar-me, però,  amb tot el que em sembla estultícia dels grans sobre els nens; hi ha camp per córrer.

Allò que més m'irrita: que els adults s'entestin a trastocar,  seduir,  senyorejar el món dels nens. El nen hauria de poder tenir en els grans la fe d'un creient:  em protegeixen sempre de qualsevol mal, saben qui sóc sense cap dubte,  m'estimen per sobre de tot fins a absoldre'm sempre i quan els busco de debò els trobo. Com s'ho fan? No ho sé. On són? Per allà... ara no els veig.